Půjčovny městských kol se rozšiřují, někde narazíte i na elektrokola

wikipedia.org

zdroj: wikipedia.org

Boom cyklodopravy zažilo už mnoho evropských metropolí, v jejichž čele je jednoznačně Paříž, která poskytuje více než 20 000 jízdních kol. Ekologický, leč rychlý způsob pohybu po městě podporuje i Praha. I zde si tedy můžete kolo sami vzít ze stojanu a bezstarostně se prohánět po městě. Někde narazíte dokonce i na elektrokola.

Automatická půjčovna kol. Jak to funguje?

Odrazuje vás od půjčení bicyklu ve velkých městech strach ze složité administrativy, dlouhých front a vysoké ceny? Jistě vás potěší, že realita je mnohem příjemnější. Systémů bike sharing (sdílení kola) je po světě více než pět set. Princip je jednoduchý. Zkrátka si vezmete kolo ze stojanu a poté jej do libovolného zase vrátíte, to je celé. Nejedná se však o klasické půjčení kol na delší dobu, zde se předpokládá, že kolo potřebujete na minimální čas, čemuž je přizpůsobena i cena. Mělo by de facto být alternativou k tramvaji, metru či autobusu. I přestože se systém město od města liší, filozofie je totožná.

Kola jsou většinou jednoduchá, klasická, s přehazovačkou a úložným prostorem – košíčkem na věci. Každé město je pak navíc specifické svou barvou.

Bike sharing v Tel Aviv, zdroj: redakce

Bike sharing v Tel Aviv, zdroj: redakce

Turisté

Sdílená kola mají splňovat především praktickou funkci, na úkor poznávací či zábavné. Primárně jsou určená pro kratší vzdálenost, ale i turistům se vychází vstříc, aby se jim jízda příliš neprodražila, mohou si v některých městech kola zapůjčit za zvýhodněnou cenu na delší dobu. Kolo je pak skvělým způsobem, jak vidět a stihnout více věcí v kratším časovém úseku. Alternativou mohou být skůtry, ale na tento dopravní prostředek potřebujete řidičský průkaz a nedostanete se do všech míst.

Bike sharing v Nice, zdroj: redakce

Bike sharing v Nice, zdroj: redakce

Co město to unikát

Každé město je unikát a musí se potýkat se specifickými technickými a logistickými problémy. Z toho důvodu není systém univerzální. Všude však platí, že prvních 30 minut je výpůjčka zdarma. Ty pak tvoří 95% všech výpůjček. U nás je zatím jediným městem, v němž bike sharing funguje, Praha. O zavedení však uvažují i další, nejdále je zatím Brno.

Praha

Karlín je první městskou částí, která zavedla tento systém. Nyní bude rozšíření do celého města. K dispozici bude tisíc jízdních kol.

Bike sharing v Karlíně, zdroj: wikipedia.org

Bike sharing v Karlíně, zdroj: wikipedia.org

Systém je jednoduchý. Žlutý bicykl si může půjčit pouze zaregistrovaný jedinec, který za vratnou kauci ve výši 300 Kč obdrží čipovou kartu. Registraci můžete uskutečnit na internetu, ale i osobně v registračním centru. Prostřednictvím kreditu na vaší identifikační kartě si pak kolo sami berete ze stojanu, do libovolného jej pak vracíte. Roční předplatné činí 500Kč.

Dražší alternativou je využít systém Rekola, který má komunitní charakter. Růžová kola jsou stará, avšak opravovaná. Tento systém funguje poněkud jinak, a to přes mobilní aplikaci. Odešlete tzv. kód kola, to se vzápětí odemkne. Vy jej poté opět zamknete do libovolného místa, ideálně do stojanů na kola. Měsíčně vás tento servis vyjde na 200 Kč, ročně na 1 000 Kč.

Paříž/Vélib

I zde můžete platit platební kartou nebo čipem, výhodou je, že oproti Praze je zde systém více rozšířený. Musí se však potýkat s velkým vandalismem. Ceny jsou 1€/den, 5€/týden.

Elektrokola

Pokud bude půjčovna v Praze fungovat, uvažuje se o zavedení půjčovny elektrokol, která umožňují jízdu bez námahy. Dokonce je možné e-kolo uzamknout i mimo vyznačené stojany. Testovací půjčování elektrokol je nyní v Monaku.

Zajímavosti

  • Nejvyšší sankce za ztrátu kola činí 16 000 Kč, zaplatí jí cyklista ve Vídni.
  • Nejvyšší roční předplatné platí v Londýně, necelých 1 500 Kč.
  • Jedno kolo v průměru nejvíce najezdí v Paříži, sice 30 km.
Příspěvek byl publikován v rubrice Tipy a triky se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

1 komentář: Půjčovny městských kol se rozšiřují, někde narazíte i na elektrokola

  1. Lada napsal:

    Městská kola jsem si velice oblíbila, škoda že v Praze je to ještě v plenkách…. chtělo by to rozhodně větší podporu od města

Komentáře nejsou povoleny.